چگونه شرایط بهداشتی را برای ذبح دام فراهم کنیم
تاريخ : برچسب:, | | نويسنده : aghamohammad

چگونه شرایط بهداشتی را برای ذبح دام فراهم کنیم


قربانی کردن در فرهنگ دینی ما مسلمانان عمل پسندیده ایست؛ که به نیت سلامتی و دور کردن آفت و بلا از زندگی و مال، نذر و یا تنها به خاطر رضای خداوند در هر زمان و یا زمان خاصی انجام می گیرد. اما برای اینکه ذبح قربانی در منزل سلامت و ایمن باشد باید به نکاتی توجه کرد که در این چگونه آنها را یادآور می شویم.

چگونه

۱

لازم است گوسفند را از مراکز مجاز تهیه فرمایید تا از سلامت دامی که خریداری می کنید مطمئن باشید.

۲

حتما از سلامت دام مطمئن شوید.

۳

بعد از ذبح، پس از شستشوی کامل و بهداشتی دست ها، گوشت ها را کاملا بشویید و بعد آنها را بسته بندی کنید.

۴

رعایت نظافت کامل و بهداشت محیط در محل ذبح و شستشو و گند زدایی محل برای جلوگیری از شیوع بیماری ضروری است.

۵

گوشت دام ذبح شده را فورا باید تقسیم کرد تا در هوای آزاد نماند. گوشت را در کیسه پلاستیکی تمیز بسته بندی نمایید.

۶

فوت کردن در نایلون برای باز کردن کیسه باعث انتقال میکرو ارگانیسم ها به داخل بسته گوشت می شود و غیر بهداشتی است.

۷

بدترین شکل نگهداری گوشت، در فضای خارج از یخچال و بهترین نوع، قرار دادن آن در فریزر است. نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در یخچال مجاز است ولی پس از آن باید در شرایط یخ زده باشد زیرا، هر چند میکروب ها در یخچال رشد کندتری دارند، ولی این رشد متوقف نمی شود و گوشت فقط چند ساعت در یخچال سالم می ماند.

۸

متأسفانه بیشتر مسمومیت های غذایی زمانی رخ می دهند که ظاهر گوشت و طعم و رنگ آن طبیعی است بنابراین تشخیص سلامت گوشت گوسفند فقط از دامپزشک برمی آید. حتما دام را از مراکز تحت نظارت بهداشتی مأموران دامپزشکی و مراکزی که شهرداری تعیین می کند و زیر نظر دامپزشکی کشور است، تهیه کنید.

۹

۲۴ ساعت قبل از کشتار دام را در شرایط مناسب و در حالت استراحت نگه دارید زیرا در غیر این صورت گوشتش تردی و لطافت لازم را نخواهد داشت و برای خوردن هم مناسب نیست؛ زیرا میزان «آب آزاد متحرک» در گوشت دام های خسته، بیمار و تب دار هنگام خونگیری ناقص بالا می رود و این باعث کاهش کیفیت گوشت، بالا رفتن بار میکربی، کاهش نیافتن pH گوشت طی جمود نعشی و از نظر بهداشتی غیرقابل مصرف می شود.

۱۰

برای پیشگیری و بهبود وضعیت تغییرات پس از کشتار، تردتر شدن گوشت و بهبود میزان جذب آب گوشت، از بروز وقایعی که باعث خستگی، گرسنگی، استرس، آزار و اذیت، گرمازدگی و تحریک بی مورد دام قبل و حین کشتار می شود جلوگیری کنید.

۱۱

پس از کشتار خونگیری از دام را کاملا انجام دهید؛ زیرا خون ماده مغذی ای است که اگر در گوشت باقی بماند، مورد هجوم میکرب ها قرار می گیرد و گوشت به شدت تیره می شود. از طرفی اسیدیته محیط گوشت را قلیایی می کند و باعث سرعت در فساد گوشت می شود. بنابراین پس از ذبح دام را از پا آویزان کنید تا خون کاملا از لاشه خارج شود.

۱۲

اگر امعا و احشای آلوده به کیست انگلی مورد استفاده حیواناتی مانند سگ و گربه قرار گیرد، ممکن است مدفوع این حیوانات مزارع سبزی و مکان هایی که انسان با آن سروکار دارد، آلوده کند و این چرخه در طبیعت تکرار شود و بنابراین باید فضولات پس از کشتار در عمق خاک دفن شوند و یا روی آنها مواد بودار مانند آهک یا مواد ضدعفونی کننده کلر ریخته شود.

۱۳

از مصرف جگر و گوشت خام یا نیم پز خودداری کنید.

۱۴

در هنگام ذبح دام، از وسائل حفاظتی مانند دستکش، پیشبند پلاستیکی، چکمه، ماسک و عینک استفاده کنید.

منابع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • عکس
  • ريش